SEKO behöver din rapport!

Vi vet alla att godstågsurspårningen vid Stockholm Södra tisdagen den 12 nov är en “extraordinär” händelse som innebär att den ordinarie personalplaneringen inte går att följa. Att det därför sker mindre förändringar av arbetstider m.m. har de flesta anställda säkert förståelse för. Men att i detta läge helt strunta i att ta kontakt med eller på annat sätt samråda med de fackliga organisationerna om hur företaget ska hantera den uppkomna situationen är däremot rent ut sagt respektlöst mot både personal och fackliga företrädare.

Det som är mycket märkligt är att SJ, två dygn efter olyckan, plötsligt beslutar sig för att bryta mot i stort sett alla arbetstidsregler i vårt kollektivavtal och beordrar samtliga åkande att “dag för dag” ta del av tjänstgöringsbesked via trappen. Ingen som helst information eller förhandling mellan SJ och SEKO har skett i denna fråga.

Vi har redan fått ett antal uppgifter om att personal har fått fullständigt sönderslagen fritid och familjeplanering på grund av SJs oförmåga att hantera den uppkomna situationen. Turer har förlängts utan någon som helst information. Andra har fått förmiddagar utbytta till kvällspass, turer efter ledigheter har tidigarelagts med 8-9 tim utan info.

Hur ett “seriöst” bolag kan behandla sina anställda på detta sett är för oss helt obegripligt. SJ anser sig ha rätten att ensidigt besluta hur tjänstgöringsbesked ska meddelas, det vill säga att i praktiken tvinga ut samtliga åkande på ”vrålskubb”.

Vi vill nu uppmana SAMTLIGA anställda som har drabbats av brister och turändringar att ta sig tid att skriva ned och maila dem till oss på: rapport@sekomd119.se, så vi i SEKO får så mycket dokumentation som möjligt.

SEKO kommer att agera vidare när det gäller SJs bristande hantering av sin personal vid denna störningshändelse. Hur detta nu aktuella fall slutligt kommer att regleras är för tidigt att säga något om, men vår uppfattning är att SEKO ska driva det så långt det överhuvudtaget bara går.

OM SJ hade överenskommit med de fackliga parterna hur delgivning/ersättning skulle ske hade det varit en helt annan sak, men att ensidigt ta sig rätten att bryta de gällande regler vi har ska få konsekvenser för arbetsgivaren.

Ha det så bra och ta hand om er!

 Mvh

Styrelsen för Seko klubb Mälartåg

Det här inlägget postades i Avtalsbrott, Försäljning, Kollektivavtal, Lokförare och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.