Medlemsinformation v 36 från Seko SJ

SJ AB slutar sälja biljetter ombord

SJ har nu genomfört förhandling om att sluta sälja biljetter ombord på tågen. Seko hade inför förhandlingen ett ordförandemöte där bland annat SJ förslag om att sluta med att sälja biljetter ombord på tågen diskuterades. Ett enigt möte beslutade att Seko skulle ställa sig starkt ogillande till förslaget. Inte minst mot bakgrund av att yrkesrollen ombord fram tills nu haft ett stort inslag av att sälja och visera biljetter.  Något som även framfördes på förhandlingen. Seko har även begärt att kontrollgruppsverksamheten ska utökas, inte minst när det gäller den regionala trafiken. Nu är det upp till SJ att visa upp ett ledarskap internt som klarar av att kommunicera och förklara beslutet och det nya arbetssättet för medarbetarna.

SJ nedbemannar

SJ AB har den 26 augusti som bekant, beslutat att gå vidare med att nedbemanna ytterligare ett antal avgångar med X2000 från tre till två ombordpersonal. Nedbemanningen avser denna gång tåg som framförs på Västkustbanan, Ostkustbanan samt hela sträckan Stockholm – Oslo. Seko SJ har sedan tidigare tillsammans med samtliga klubbar tagit fram ett antal punkter som måste uppfyllas för att det överhuvudtaget skall vara möjligt att köra tåg i nedbemannat läge. Eftersom SJ inte tydligt kan uppfylla kraven valde samtliga personalorganisationer att reservera sig mot SJs beslut. Seko anser att det finns alldeles för stora arbetsmiljörisker med en fortsatt nedbemanning enligt de planer som företaget har.

Samåkning med SJ Götalandståg

SJ har kallat till Mbl förhandlingar med anledning av att bolaget har ett intresse av att skapa ett system med samåkning mellan bolagen. I ett första läge avser samåkningen lokförare. SJ ser fördelar med att lokförare delvis kör pendeltåg i peaktid som ger en längre dag 1 på överliggningsturer och på så sätt tidigare hemkomst dag 2. Motsvarande tjänstgöringstid ges också till lokförarna på Götalandståg vilket innebär körning av SJs tåg i samma omfattning.

Vid förhandlingen krävde vi från Seko en fullständig redogörelse över hur turerna skulle se ut. Efter en längre ajournering fick vi tillgång till materialet hur åkningen var tänkt. Det fanns vid sittande bord ingen möjlighet att ta ställning till turlistematerialet. I och och med detta ajournerades förhandlingen och beräknas återupptas inom ca 14 dagar.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.