Utbildning för turlistombuden i Katrineholm

Jag och Josef har åtagit oss det vördnadsfulla men dock så ansvarsfulla uppdraget att försöka förbättra vår jobbsituation genom att se över våra turer och gruppnycklar för förarna i Västerås. Vi har i april månad varit på utbildning för turlistombud i Katrineholm två dagar, där även Anna Hagberg och Ulf Skogberg deltog. Dock var det riktat för ombordsidan men Tomas Hedman, överhuvudet för oss alla turlistombud på förarsidan och som sköter våra förhandlingar, ansvarade för kursen tillsammans med Annis Larsson, båda hemmahörande från åkstation Linköping.
Dag ett inleddes med att en tågtjänstfördelare berättade hur de tänkte när de ledde och fördelad arbetet över de tågtjänster som vi har på de olika åkstationerna. Han gick igenom vad de ansåg vara problematiken med tursättning av effektiva turer, då han pratade om ”peakar” som uppstår vid vissa populära restider då det behövs massor med tåg och däremellan inga tåg alls, vilket generar i bl a kvartstid för att fylla ut tiden mellan ”peakarna”. De ansåg även att våra ”koncept” t ex snabbtåg, intercity osv. inte var något hinder för att få effektiva turer. Allt som allt ville han att vi skulle jobba dygnet runt och långa dag två efter överliggning verkade inte vara något problem för att fylla igen de luckor som uppstod pga ”peakarna”.
Efter det fick vi en genomgång av Spåra SJ av Leif Redius som förklarade att nu när SJ fördelat ut mer ansvar på turlistombuden på lokal nivå, där samråd ska ske mellan de olika parterna och som sedan vidarebefodras till de centrala förhandlingarna, att vi försöker arbeta mot samma mål och undvika alla avsteg mot kollektivavtalet för att slippa skapa ”ett hål i pengasäcken”. För varje avsteg som görs rinner pengarna bara rätt igenom säcken och vi får ingenting för det. Om det görs avsteg ska det i sådana fall kompenseras på ett eller annat sätt så att vi får något tillbaka. Börjar man göra ETT avsteg, vad kommer det innebära i längden? Då kan SJ komma med förslag på nya avsteg och allt börjar falla som ett korthus. Även om avsteget gör det bättre för just vår åkstation, kanske man sätter andra i skiten på andra orter.
Dag två inriktades kursen på att gå igenom problematiken med att få ihop en drömgruppnyckel. Vi fick gällande turlistmaterial från samtliga åkstationer att jobba med, samt vissa kriterier som skulle vara uppfyllda, bl a sluta minst en fredag efter kl 19 m.m. Denna uppgift var jättenyttig då man ser vilka olika behov och önskningar alla individer har: en vill sluta tidigt varje dag, en annan vill hellre jobba långa tur för att få in mycket tid, vissa vill satsa på att enbart se till att helgerna ser bra ut och vissa ville inte jobba alls! 🙂 Tills slut fick alla sex grupper ihop sina drömgruppnycklar med väldigt spridda resultat.
Hela kursen var mycket bra utförd och med vettigt innehåll, dock kan man nog fylla på kunskapsbanken om Spåra SJ tio gånger till innan man är helt nöjd. Det finns så mycket nyttigt och viktigt att ta till sig i den att det borde vara en självklarhet att läsa innan man går och lägger sig varje kväll. Men som sagt, sådant kanske man inte har tid till men det är därför vi finns här för er! Har ni några frågor, förslag på ändringar och annat nyttigt, tveka inte utan slå på en pling eller maila! Vi svarar så fort vi kan ge ett vettigt svar.
Med vänliga hälsningar Sara Wirén och Josef Turesson
076-8148636 sara.wiren@sj.se, 070-2585066 josef.turesson@sj.se
Det här inlägget postades i Lokförare, Turlistor och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.