Seko SJ medlemsinfo v. 20

Avtalsrörelsen 2015

Nästa vecka har vi de sista bokade tiderna för förhandlingar om individuella löner. När det gäller förhandlingar om befattningslöner, så väntar vi fortfarande på ett första bud från SJ. Utöver själva löneförhandlingarna pågår också diskussioner om tillämpning av vissa villkor i Spåra SJ och tillämpning av dem. De senare diskussionerna kommer med stor sannolikhet fortsätta efter det att vi är klara med löneförhandlingarna. Prio just nu är att få förhandlingarna om lönerna klara.

En viktig fråga i de senare diskussionerna är vilka åtgärder som behöver vidtas för att bör skrivningen i avtalet om att sluta före kl. 19 och börja tidigast kl. 05 efter FP ska upplevas som verklig.

Vi går nu in i det tredje avtalsåret och den aktuella potten att fördela omfattar ett löneutrymme på 2,3 %. Avtalsperioden omfattar nu perioden 2015-04-01 – 2016-03-31.

Central skyddskommitté

SJ centrala skyddskommitté har haft möte under veckan. På mötet presenterade SJ förslag till ett nytt uniformsreglemente som bygger på att det inte ska vara reglering av för mycket detaljer utan det är endast ett fåtal saker som inte ska vara tillåtna. I övrigt så utgår reglementet från att det är sunt förnuft som ska råda. Några delar var i samband med presentationen inte helt klara.

På mötet presenterades också en uppföljning av åtgärder kopplade till den senaste medarbetarenkäten som gjordes med hjälp av Agerus samt informerades om att SJ Uppförandekod är en sammanställning av andra dokument och i sak inte något nytt.

Frågan om hot och våld mot i första hand ombordpersonal i samband med biljett-visering inklusive utökad användning och hjälp av väktare diskuterades också ingående på mötet. Frågan berör alla företag som bedriver persontrafik, därför har Seko begärt att frågan ska lyftas till branschföreningen för tågföretagen.

När det gäller handlingsplan för arbetsmiljöarbetet så ska nu varje ansvarig chef göra en riskanalys för sitt område och verksamhet.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.