Det blev inget bud från medlarna i den pågående spårkonflikten då medlarna anser att parterna står för långt ifrån varandra. Sekos konfliktåtgärder inom Spårtrafiken kommer därför att lösas ut kl. 03.00 natten till måndag. Konflikten omfattar Veolia Öresundstågen och Snälltåget.
Medlarna kunde under söndagskvällen inte formulera ett bud som parterna kunde enas om. Seko hade emotsett ett bud som innehöll utfästelser som begränsar möjligheten att omvandla heltidsjobb till otrygga deltids- och timanställningar, men då detta inte har skett är nu strejken snart ett faktum.
– Vi kan inte acceptera att villkorsdumpning får fotfäste inom järnvägsbranschen. Ena stunden är du heltidsanställd, sedan blir du uppsagd och erbjuds i stället en otrygg timanställning i samma företag. Med den modell Veolia lanserat, måste du vakta telefonen samtidigt som du måsta söka andra jobb för att klara din försörjning. Därför blir det strejk, säger Sekos förbundsordförande Janne Rudén.
Seko har förståelse för att företag ibland behöver bemanna med deltids- och timanställda och har även, under förhandlingarna, lagt fram förslag på konstruktiva lösningar i syfte att minska behovet av deltids- och timanställningar, bland annat ett förslag angående vikariepool. På Veolia har Seko föreslagit en modell för arbetstidscheman som innebär en 98-procentig arbetstidsutläggning. Allt detta har avvisats av Veolia.
– Veolia har basunerat ut att heltidsanställningar är det bästa och att företaget ska ha så få timanställda som möjligt, men de vill inte ge oss några bindande utfästelser om att man vill begränsa deltids- och timanställningarna. Utan ett avtal är deras ord inget värt. Veolia har ju med sitt agerande klart och tydligt visat att de vill välja en helt annan väg, säger Valle Karlsson, avtalssekreterare på Seko.
Veolia vann 2011 upphandlingen om Öresundstrafiken genom att lägga ett bud som var 53 miljoner lägre än närmaste konkurrent.
– Nu måste Veolia kompensera för det, och det är våra medlemmar som får betala priset i form av ökad otrygghet. Vi vägrar gå med på det, säger Valle Karlsson.
För information om varslets omfattning och sträckningar som berörs, besök www.seko.se
Erik Johannesson