Här kommer lite samlad information efter semestertider.
Önskan om rapporter sommarens schemahantering:
Sommaren har snart passerats med några få dagar kvar av augusti, och vi kan ånyo se tillbaka på en sommar av kaos på SJ! Dock inte pga av extremvärme som förra året, utan ett haveri i hantering av schemaläggning, turkonstruktioner, avsaknad på svar på ledighetsansökningar, ingen möjlighet att nå personalfördelare på telefon eller mail osv osv. Listan har blivit oändlig med fel under sommarens hantering av oss personal på golvet, som krampaktigt hållit sig levande på linjen, när man från planeringen använt oss som brickor i ett spel och gjort tvära kast till höger och vänster!
Vår klubb önskar därför att ni medlemmar, så många som möjligt, skickar in rapporter kring vad som varit fel, allt ifrån hemsk schemaläggning med tidiga turer innan sent nattpass, exakt 11hs nattvila med 12h varje dag, jobb över 60h/vecka, egna turbyten som inte gått igenom pga okunskap från OPSL/PSF. Ja, säg allt som inte har fungerat under sommaren! Skriv en kort text vad som hänt, samt lägg till skärmdumpar om du har möjlighet för att vi ska kunna ha så mycket fakta som möjligt för att kunna driva vidare dessa fall. Har ni redan skickat in detta som en rapport i Synergi, vore vi väldigt tacksamma om ni tog en skärmdump på dessa och mailar.
Skicka allt material till avtalsbrott@sekomd119.se eller svara på detta mail!
Vi befarar att detta är en framtid som SJ tänker sig vara vardag framöver, då man har planer på att övergå till just månadsproduktion i våra schema, såsom man jobbat under sommaren där all personal indirekt kommer att gå på ”skubben”. Vi vill därför ha så många synpunkter från er att framföra kring vad som kan fungera bättre i kommande schemaläggningar. Se därför till att skicka in allt av värde!
Förtydligande kring rättning av karensavdrag:
Vad gäller införande av det nya karensavdraget har SJ:s leverantör av programförändring inte klarat av att göra de förändringar som behövs för att de nya beräkningsreglerna ska kunna börja tillämpas från den 1 juni.
Seko och övriga personalorganisationer är överens med SJ om att flytta fram beräkningen enigt de nya reglerna till dess att det finns en programförändring genomförd som kan leverera korrekta beräkningsregler. Den enskilda medarbetaren kommer inte att påverkas negativt av detta då SJ hanterar retroaktiviteten (fram till dess att beräkningsreglerna är på plats) i enlighet med § 2 i ursprungligt förhandlingsprotokoll.
Aktuell text fogas till denna information. Uppdaterad information finns även på SJ Intranät.
Skulle ni uppleva problem med era karensavdrag, om det så gäller de nya reglerna för karensavdrag eller att avdraget du fått verkar onormalt högt, ta i första hand kontakt med löneavdelningen för att få korrigering. Hjälper inte detta tar ni självklart kontakt med oss på Seko, så får vi se vad som hänt och får driva ärendet åt er.
Bemanning multad X12:
Under sommaren har ni säkert märkt av att personalbristen varit hög och därför har den förändring vi lyckades få till innan sommaren med bemanning i båda enheterna i på multad X12 ha fallit bort, och detta med hänvisning från SJ pga oregelmässigheter i schemat.
Vi har dock fått besked om att till hösten åter få tillbaka full bemanning Linköping-Västerås, för t ex tåg 2160 söndagar, som efter Västerås enbart kommer att bemannas med en ombordpersonal, vilket innebär att ni har rätt om ni så önskar att låsa den bakre enheten pga av nödtalskommunikation inte finns ombord på X12. När detta kommer att börja gälla har vi ej fått exakta datum på, utan får återkomma.
Har ni några andra funderingar eller frågor, tveka inte att höra av er!
Med vänlig hälsning styrelsen Seko Klubb Mälartåg