Frågor och svar om spårtrafikkonflikten

1. Varför varslar SEKO om strejk?
Vi har sällan mött en arbetsgivare som är så ovillig att förhandla. Vi blev till slut
tvungna att varsla om strejk för att försvara våra medlemmars villkor.

2. Vilka är SEKOs krav?
En av de bärande frågorna för SEKO inom spårtrafikområdet handlar om förstärkt
skydd för förbundets medlemmar vid verksamhetsövergång och byte av tågoperatör.
SEKO vill i det centrala avtalet skriva in regler som innebär att den som är anställd får behålla sina löner och anställningsvillkor när olika verksamheter inom spårtrafiken upphandlas. Varje ny upphandling innebär oro för SEKO:s medlemmar.

En annan fråga som är viktig för oss i förhandlingarna är den om hot- och våld mot våra medlemmar i branschen. Här vill vi tillsammans med arbetsgivaren hitta en lösning som minimerar risken för att våra medlemmar inom spårtrafik ska utsättas för hot och våld. Vi kräver också att våra medlemmar får en utbildning i hur dessa situationer, som uppstår allt oftare, ska kunna hanteras på bästa sätt. Vi har inte fått gehör för detta från arbetsgivaren.

3. Ni fokuserar väldigt mycket på frågan om verksamhetsövergång. Har ni några exempel från verkligheten om hur det kan gå till?
Det här är något vi brottas med vid varje ny upphandling. Ett aktuellt exempel är när Arriva tog över ansvaret för tvärbanan i Stockholm. Efter långdragna förhandlingar lyckades vi då teckna ett avtal som var likvärdigt med det gamla. Att tvingas gå igenom denna process vid varje ny upphandling är dock väldigt påfrestande för våra medlemmar. Utgången för våra medlemmar är dessutom alltid oviss. Och nu befinner vi oss i en situation där SJ och Almega vill försämra medlemmarnas villkor, och det är inte acceptabelt.

4. Vilka av SEKO:s medlemmar berörs av konflikten?
För de medlemmar som arbetar på de arbetsplatser/objekt som listas i Konfliktmeddelandet gäller total arbetsnedläggelse, dv s strejk. När det gäller övertids-, mertids- och restidsblockad gäller detta för samtliga medlemmar på hela avtalsområdet.

5. Jag är inte medlem i SEKO men vill gärna bli. Hur gör jag?
Det är viktigt att alla som arbetar inom de områden som berörs av SEKO:s konfliktvarsel och vill bli medlemmar, ansöker om medlemskap via www.seko.se.

För att få rätt till eventuell konfliktersättning måste man ha ansökt om medlemskap senast vid den tidpunkt som en konflikt verkställs. Om man ansöker om medlemskap via webben så ser vi exakt vilket klockslag ansökan kommit in och kan därmed bevilja en eventuell konfliktersättning från SEKO.

6. Vart ska jag vända mig om jag har frågor?
Börja med att titta in på hemsidan. Här finns all information om varslet och en lista på vilka arbetsplatser där SEKO har varslat om konfliktåtgärder. Du som är medlem ska kontakta din lokala fackliga representant på arbetsplatsen. Kontaktuppgifter till din lokala klubb finns på SEKO:s hemsida. Får du inte tag i din lokala fackliga representant kan du också maila till

konflikt@seko.se om du har några frågor eller ringa till SEKO:s konfliktpanel
tel: 08-791 42 07 som är bemannad under kontorstid till att börja med.

Du kan också läsa mer om hur du ska förhålla dig vid en konflikt i SEKO:s Konflikthandbok (pdf-fil): Konflikthandbok SEKO (2)

Det här inlägget postades i Varsel. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.