Samlad medlemsinfo + medlemsmöte den 3 december

Hej alla medlemmar,

Här kommer lite samlad medlemsinformation för er alla att ta del av.

Medlems, budget- samt nomineringsmöte

Det är mycket grejer på gång i vår verkstad och en framtid med Rapid (det nya planeringssystemet) är snart på ingång enligt SJ. Under höstens APT kommer mer information kring detta, men då vi vet att det oftast inte finns några svar på alla de frågor som uppstår då, har vår klubb valt att istället hålla medlemsmöte och bjuda in representanter som sitter med i projektet Rapid. Under mötet kommer det finnas möjlighet att ställa frågor till SJ AB som representeras av Johan Holmgren och Lisa Nordling kring alla de farhågor ni har kring framtidens schema. Är det så att ni inte har möjlighet att delta på medlemsmötet, sänd in era frågor i förväg så tar styrelsen med sig dessa och ser till att de blir besvarade. All detaljerad information om medlemsmötet finns i bifogad bild eller besök vår evenemangssida: https://www.facebook.com/events/1054035034788597/

Medlemsmötet kommer hållas:
• Tisdagen den 3 december
• Drop in kl 10-16
• SJ AB svarar på frågor om Rapid i Västerås: kl 10 samt i Eskilstuna kl 13.30

För alla medlemmar som väljer att delta på informationen om Rapid så bjuder klubben på lunch! Väl mött!

 

IVU/Rapid-beslut bordläggs

Under veckan har representantskapet (alla lokala klubbarnas representanter samt vårt samordningsorgan, Seko SJ Förhandlingsorganisation) träffats och diskuterat kring det förhandlingsunderlag, som vi äntligen har fått utskickat från SJ AB, kring hur IVU/Rapid ska fungera i framtiden. Detta underlag har lyst med sin frånvaro och blev dessutom utsänt sent till alla klubbarna, vilket gjort att vi alla upplevt att tidsfristen för att gå till beslut på detta underlag är alldeles för kort. Därför beslutades under detta möte att bordlägga frågan om att gå på beslut på detta avtal, då vi vill att denna process ska gå till så demokratiskt som möjligt, samt att ni medlemmar ska ha möjlighet att påverka utgången kring det hela. Därför kommer även detta att diskuteras om ni kommer och besöker medlemsmötet. Se till och kom och engagera dig medan en möjlighet till påverkan finns! Vi vill ha så många synpunkter som möjligt över vad som är absolut viktigast för er kring hanteringen av schemaläggning och turer i framtiden.

Utbildning i kollektivavtalet Spåra SJ

Vi vill samtidigt passa på att påminna om vår tvådagars utbildning i vårt kollektivavtal Spåra SJ den 5-6 december!
Lär er era rättigheter och skyldigheter på jobbet! Under utbildningsdagarna bjuder klubben på lunch och fika och givande diskussioner med trevliga kollegor.
All anmälan sker via vår studieansvarige Synöve Strandberg: synove.strandberg@sj.se All information kring utbildningen finns i bifogat bild eller besök vår evenemangssida: https://www.facebook.com/events/395216718032201/

Gällande lönesteg och inplacering service

För er alla som undrar hur arbetet kring de nya reglerna för inplacering i lönesteg för service, så har vi för tillfället ingen ny information. Seko SJ (vår centrala förhandlingsorganisation) har sedan tidigare begärt en lönekartläggning samt hur man behandlar olika typer av anställningsformer. Detta har SJ inte besvarat ännu så Seko SJ avvaktar med att få ett skriftligt svar från SJ, för att utifrån detta svar jobba vidare med frågan framöver. Vår klubb ligger på i denna fråga då det är väldigt många medlemmar som drabbats och vi gör allt för att driva denna fråga framåt, detta ska inte hamna mellan stolarna. Så fort någon ny information dyker upp kring detta ärende återkopplar vi så fort som möjligt! Den sista informationen från Seko SJ finns här: https://blogg.sekosj.se/2019/10/inplacering-i-grundlonesteg/

Är det några frågor ni har kring allt som händer på SJ just nu, så tveka inte att höra av er!

Med vänlig hälsning styrelsen Seko Klubb Mälartåg

Sara Wirén, ordf: 076 – 814 86 36
Anders Hedlund, vice ordf: 070 – 724 35 30
Linus Olsson, kassör: 070 – 003 70 86
Janina Bodman, ledamot ans. förare Vå: 070 – 003 72 03
Katarina Frösslund, ledamot ans. ombord Vå: 070 – 724 34 87
Synöve Strandberg, ledmot ans. ombord/förare Fgc: 070 – 168 14 00
Stephanie Branzell, ledamot ans. ombord Et: 070 – 003 73 05
Maria Melin, ledamot ans. förare Et: 070 – 605 11 58
Anna Hagberg, ledamot ers. ans. ombord Et: 070 – 724 12 50 (tjänstledig)

Det här inlägget postades i Avtal, Medlemsaktivitet, Schema, Seko SJ. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.