SEKO har i årets förhandlingar begärt att begreppen rast och paus som finns i Arbetstidslagen, ATL även ska skrivas in i vårt kollektivavtal Spåra SJ. Bakgrunden till Sekos begäran är att vi vill att det på ett enkelt och tydligt sätt ska framgå i vårt kollektivavtal vad som gäller. Idag finns det i avtalet endast en hänvisning till texten i ATL. SJ vägrar dock att gå med på en avtalsreglering i frågorna.
Att kunna ha en rast eller bara en liten paus i arbetet anser många vara en självklarhet. Seko ställer sig därför oförstående till SJ ovilja att avtala om raster och pauser. SJ säger sig värna om arbetsmiljö och sin personal. Arbetsmiljö och säkerhet är och ska alltid vara en prioriterad fråga inom järnvägen. En utvilad personal är minst lika viktigt som fungerande bromsar. Seko hoppas nu att SJ svänger i frågan och prioriterar säkerhet och arbetsmiljö lika högt som Seko. Så varför SJ, vill ni inte att vi ska ha avtalsenliga raster?
När det gäller förhandlingarna om I-löner och Befa-löner så pågår de förhandlingarna för fullt.
En viktig fråga som SJ begärt ska lösas i årets förhandlingar är frågan om vem som ska stå för tiden och kostnaden för periodiska hälsounderökningar för personal som har trafiksäkerhetsarbete. Frågan kompliceras av att förare nu mer omfattas av internationella regler med certifikat.