Senaste nytt rörande T19 från Seko SJ

SJ har genomfört slutförhandling tågtjänstfördelning T19 efter en process som varit under all kritik.

Den 30 november genomfördes slutförhandling gällande tågtjänstfördelning T19. Processen fram till dagens slutförhandling har enligt Seko varit under all kritik.

Enligt SJs organisationskarta ligger enhet personalplanering under Trafik och Service. Efter dagens förhandling har Seko all anledning att ifrågasätta om det verkligen är sanningen. Frågan är om Trafik och Service inte styrs av personalplaneringen.

Processen som fram till slutförhandlingen inleddes med arbetsgivarens önskemål om att helt skrota de fasta listorna fram till implementeringen av Rapid. Något som direkt förkastades av Seko då SJs datum för implementering av systemet den 1 april var orealistiskt.

SJ har under processen bland annat uppvisat en ovilja att svara på turlistombudens krav på bättre arbetsmiljö vid tur- och nyckelkonstruktion samt avsaknad av kvalité på SJs förslag.

Det mail som skickades ut av personalplaneringen inför delgivning av schema för december förbättrade inte direkt situationen. Ansvaret för åkandepersonalens arbetsmiljö finns hos närmaste gruppchef inom Trafik och Service. Därför anser Seko att de med faktiskt arbetsmiljöansvar måste ta ett större ansvar. Förslag kan inte systematiskt
förkastas av personalplaneringen.

Under processen har SJ hela tiden velat skylla bristen på kvalitét med att det ska bli bättre med Rapid. Sekos svar är att våra medlemmar inte accepterar ett års dålig arbetsmiljö för att SJs organisation inte har resurser att göra ett bra jobb. Om detta arbete ska lägga grunden för implementering av ett nytt planeringssystem så inleder SJ verkligen på minus.

 

Det här inlägget postades i Turlistor, Turnycklar. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.