Det här är en seger på alla fronter, säger Jens Kvist Christensen, ordförande för Seko på Veolia Öresundståg. Han är mycket nöjd med det bud som medlarna la fram. Och som Almega nu sagt ja till.
-Vi räddar heltidsjobben, har formuleringar i avtalet som håller och som garanterar att det inte blir mer än fem procent timanställda och fem procent deltider, säger han. Vilket är i linje med de krav vi haft.
Strejken på Veolia Öresundståg har pågått i snart tre veckor och den har varit både framgångsrik opinionsmässigt och skapat trivsel. De strejkande har ätit tillsammans och kommit varandra närmare.
-Vi har haft grillkvällar och det har varit en fin tid. Vi har kämpat för en bra sak, säger Jens Kvist Christensen. Och fått mycket stöd.
Senast i dag kom en Sifo-mätning i Svd som visar att strejken har stöd hos allmänheten. Alla LO-förbund utom ett har varslat om sympatiåtgärder, andra organisationer har uttryckt sitt stöd på annat sätt.
Det avtal som nu sluts kommer att begränsa möjligheterna att anställa på deltid och visstid på Veolia men också i resten av branschen, enligt Jens Kvist Christensen som räknar upp fler delar i avtalet som är till fördel för de anställda.
Flera skrivningar avtalet förbättrar situationen både på central nivå och på Öresundståg.
-Inte minst att det blir dyrare att anställa timmisar, som enligt det nya avtalet ska ha genomsnittlig lön, än att fastanställa på ingångslön. Vilket vi hoppas ska stimulera till fler fasta jobb.
-Oavsett vad Almega hade svarat så har vi fått rätt. Medlarbudet som är det första med innehåll visar att vi har rätt till trygga anställningar, till fasta jobb och heltid, säger Jens Kvist Christensen.
Trafiken på Öresundståg kommer igång tidigast i morgon.
De strejkande på Kustpilen återgår också till arbetet efter att ha strejkat sedan den 17 juni. Sekotidningen återkommer med kommentarer från Kustpilen i morgon torsdag.